Dag 1 t/m 5 - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu Dag 1 t/m 5 - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu

Dag 1 t/m 5

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

14 Januari 2009 | Verenigde Staten, Marathon

Hey,
Dit waren mijn eerste dagen op de Florida Keys en mijn eerst dagen bij het Dolphin Research Center. Over 5 dagen (zondag 18 januari) zal ik weer proberen om wat van me te laten horen.

Vrijdag 9 Januari 2009.

Ja, de dag was aangebroken de dag van me vertrek naar Florida. Goffe was er ook bij omdat hij me graag wilde gaan uitzwaaien. Met z’n 2en hebben we een groot deel van “Bassie en Adriaan en de reis door Amerika” gezien. Maar we hebben niet alles afgekeken, omdat ik maar eens moest gaan slapen voor de grote dag. Net na het stuk dat B en A naar SeaWorld waren geweest besloten we maar te gaan slapen (voor ongeveer 1 uur). Ik heb verder niet meer geslapen ik heb nog wel lekker uitgerust op mijn bed. Rond 3 uur in de morgen was het echt tijd om op te staan want we waren van plan om 3:30 te vertrekken naar Schiphol. Al snel kwamen Jos en Denise langs met de auto om me naar Schiphol te brengen, eerst nog even wat gedronken en afscheid genomen van Chico de hond. 10 minuten later dan gepland vertrok ik naar Schiphol samen met m’n moeder, Denise, Jos en Goffe. Tijdens deze rit heb ik een aantal maal muziek geluisterd op mijn MP3 speler, en toen we langs Harderwijk kwamen had ik het wel even zwaar, maar het is voor mijn eigen bestwil dat ik voor 4 maanden vertrek uit Nederland. Na een rit van ongeveer 2 uur kwamen we aan op Schiphol Airport. Bij aankomst direct naar de Bag Drop-off van British Airways gegaan en toen nog even bij mijn familie en 1 van mijn beste vrienden wat gedronken bij de Burger King. Toen was het echt tijd om afscheid te nemen want mijn vlucht vertrok al over 45 minuten. Toen afscheid genomen en door de paspoort controle heen naar de vertrekhal. Ik heb nog heel even op een stoel gezeten om nog te rusten en toen was het echt tijd om naar gate “D12” te gaan, bij de gate aangekomen waren ze al begonnen met instappen dus dat had ik heel mooi getimed. Snel instappen en mijn plekje opgezocht en van mij kon het vliegtuig wel vertrekken, en dat deed hij ook maar hij moest eerst “ont ijst” worden omdat het buiten die nacht/ochtend met 7 graden vroor. Met een vertraging van ongeveer 30 minuten steeg het vliegtuig op richting Londen Heathrow. Na een hele rustige vlucht van ongeveer 40 minuten waarbij ik een aantal keer kort in slaap ben gevallen lande het vliegtuig op Heathrow. Hier moest ik overstappen op mijn vliegtuig naar Miami. Toen het vliegtuig uitgestapt even naar het toilet geweest door naar “Flight Connections” en de Douane en vervolgens kon ik direct de gate gaan opzoeken van vlucht “BA 207” naar Miami. Deze vertrok van gate “B 35” wat alleen te bereiken was met een treintje. Dit was allemaal in de splinter nieuwe Terminal 5 van Heathrow, het zag er wel indrukwekkend uit. Vervolgens naar de gate toegelopen waar al een behoorlijke rij stond maar gelukkig kreeg iedereen een plaats van te voren in het vliegtuig, maar toen ik bij het instappen mijn instapkaart wilde laten zien werd hij in beslag genomen en mijn stoelnummer werd veranderd. En nu zat ik niet meer achteraan in het vliegtuig bij het raam maar bij een gangpad stoel nog steeds ver achteraan in het vliegtuig maar niet de laatste rij. Ik heb het maar genomen hoe het is en ben gaan zitten op stoel “42 D” waar even later naast me een Indische jongen naast me kwam zitten waar ik de hele vlucht verder af en toe mee heb gepraat. Maar het vliegtuig was klaar om te vertrekken, iedereen was ingestapt. Maar het vliegtuig vertrok niet omdat het motorproblemen had en we moesten voor maarliefst 3 uur blijven zitten in het kapotte toestel, ondertussen was het vliegtuig verplaatst naar een ander deel van het vliegveld. Na ongeveer 3 uur van de originele vertrektijd (9:40) moest iedereen uit het vliegtuig om naar een andere Boeing 747 worden gebracht. Dus iedereen het vliegtuig uit en het was een best drukke vlucht dus dat duurde wel even, toen met de trap naar beneden en vervolgens de bus in naar het volgende toestel. Na een busritje van ongeveer 3 minuten stopte de bus bij een ander toestel en konden we via de trap in het kolossale vliegtuig instappen. Na nog een halfuur wachten vertrok het vliegtuig met 4 en een half uur vertraging naar Miami, en de Indische jongen en ik riepen tegelijkertijd “Finaly!” De vlucht duurde ongeveer 9 uur voordat hij lande op Miami. De vlucht was heel rustig wel een paar irritante mensen maar daar kom je gewoon niet omheen als je gaat vliegen. Om 18:21 (Amerikaanse tijd) was het vliegtuig eindelijk bij de terminal van Miami Airport. In het terminal gebouw had ik mijn moeder gebeld om te vertellen dat ik eindelijk was aangekomen en toen hoorde ik van haar dat het een en ander al was geregeld voor mijn vervoer naar Marathon door haar broer Marcel. Nadat ik een stempel had gekregen in mijn paspoort van de man die achter de balie stond die best aardig was, wel nieuwsgierig waarom ik zolang in Florida bleef. Maar hij zij nog wel even vlak voor dat ik weg ging “Good luck with the dolphins”. Vervolgens kon ik mijn koffers ophalen en werd toch nog even in een aparte lijn gezet om mijn koffers te checken door een “X-ray” maar ik kon gelukkig zo doorlopen en toen kon ik voet zetten op Amerikaanse bodem. Toen ik buiten was kwam even later mijn taxi eraan die me naar Marathon zou brengen met andere mensen erbij in, de taxi vertrok even later naar de Florida Keys. Na een rustige rit van ongeveer 3 uur kwam ik om 22:00 aan bij mijn verblijf wat ik voor de komende 4 maanden mijn thuis kan noemen. Hier werd ik ook door iemand opgewacht. Een buurman van mij “Tod” hij werd verzocht door Leslie (waar ik aldoor contact mee heb gehad en degene die werkt bij het bedrijf waar ik het huis van heb gehuurd) om mij op te wachten en me naar het huis toe te brengen. Heel kort even voorgesteld, bedankt en snel uitgelegd dat ik heel moe was en snel wilde gaan slapen en dat begreep hij maar al te goed. Toen mijn nieuwe huisje ontdekt wat echt heel groot was, vervolgens mijn koffers een beetje uitgepakt en toen ging ik op bed liggen. En ik was ook zo weg….. Ik werd nog wel even wakker om 3:30 om even naar het toilet te gaan, maar verder sliep ik als een roos.

Zaterdag 10 Januari 2009.

Om 6:45 werd ik uit mezelf wakker dus ben ik er maar ook uitgegaan, ik heb nog mijn koffers verder uitgepakt deze ochtend en even televisie kijken. De weersvoorspelling was voor vandaag zonnig met ongeveer 24 graden “normaal”. Om ongeveer 9 uur ´s ochtends had ik nog even wat gedronken om vervolgens de Condo te verlaten en om 5 kilometer te gaan lopen om de huur af te betalen voor het huis. In een uur tijd over diverse eilanden gelopen en direct al weer gemerkt hoe aardig Amerikanen eigenlijk zijn was ik rond 10 uur bij het hoofdbureau van American Caribbean en daar aan de balie zat Leslie die me zat op te wachten, na een warm welkom en enkele vragen kon ik gaan dokken. Na het afbetalen en een gezellig gesprek wilde ze me graag bij de K-Mart afzetten, maar dat vond ik niet nodig. Het was heerlijk weer buiten en ik wist dat ik met de fiets weer terug ging. Na nog een wandeling van ongeveer 30 minuten kwam ik bij de Publix aan waar ik even wat aankopen had gedaan vooral drinken vervolgens naar de K-Mart om naar een fiets te kopen om over de eilanden heen te crossen. Na mijn aankopen dus met de fiets terug naar de Condo wat ongeveer 20 a 25 minuten fietsen was met een loodzware tas op mijn rug. Bij aankomst even bijgekomen lekker wat gedronken en toen ben ik achter de laptop gesprongen om maar eens te gaan beginnen met mijn dagboek. Vervolgens ben ik naar het strand geweest van Coco Plum waar ik even rustig in de Atlantische Oceaan heb gestaan, het officiële strand van Coco Plum was een kwartier lopen. Het overige strand was allemaal van eigenaren. Maar ik vond het niet erg om te lopen. Toen ik weer thuis was heb ik wat gegeten en gedronken. Toen was ik om rond 16:00 vertrokken met de fiets om te kijken waar het Dolphin Research Center zich bevond, het was een hele makkelijke route met een goed fietspad door een prachtige omgeving en de zon die goed scheen. Na zo’n 18 kilometer fietsen kwam ik om 17:00 thuis waar ik weer even ging rusten. En ik ging even TV kijken en kwam een willekeurige zender tegen een programma wat over Amsterdam en Nederland ging. Dus als ik Nederland mis kan ik altijd even zappen hier in de VS. Vervolgens heb ik om 18:30 even snel wat warms gegeten (Soep met Hamburgers) meegenomen vanuit Nederland. Na een rustige avond van een beetje TV kijken en computeren ben ik om 21:30 op bed gegaan om te gaan slapen.

Zondag 11 Januari 2009.

Na een heerlijke nachtrust werd ik om 7:15 alweer wakker en ging ik op bed TV kijken, ik ben nog zo’n 2 uurtjes blijven liggen en toen ben ik uit bed gegaan en heb me klaar maken voor een nieuwe dag op de Florida Keys. Voor deze dag werd een tempratuur voorspeld van zo’n 26 graden (80 graden Fahrenheit) Toen even simpel ontbeten en maar weer achter de computer gesprongen. Rond een uur of 11 ging ik maar weer eens naar het strand van Coco Plum om onder andere foto’s te maken van de omgeving maar ook lekker te zonnebaden en even het water in gegaan. Na ongeveer 2 uur op het strand te hebben gelegen ben ik weer terug gegaan naar de condo. Na een tijdje TV kijken ging ik om 15:45 richting de Publix om nog maar eens wat kleine inkopen te doen, vooral voor de komende week voor mijn eerste week bij het Dolphin Research Center. Na mijn aankopen heb ik bij de McDonald’s gegeten om vervolgens weer op de fiets terug naar huis te gaan. Bij een oversteek van een kanaal kreeg mijn fiets een technisch mankement wat ik toen even tijdelijk had opgelost. Toen ik rond 17:30 thuis kwam heb ik eerst mijn boodschappen een plekje gegeven in de keuken en toen ben ik gaan kijken naar de fiets. Wat er mis was kon niet ter plekke gerepareerd worden maar het was ook niet belangrijk dus wat kapot was is ook direct verwijderd van de fiets. En hopelijk gaat deze fiets nog 4 maanden mee. De rest van de avond heb ik nog gecomputerd, televisie gekeken, lekkere verse aardbeien gegeten. En ook nog even lekker in bad gelegen. Deze avond ging ik weer redelijk vroeg naar bed vooral, omdat morgen mijn eerste werkdag gaat worden bij DRC heb ik veel rust nodig. Rond 21:30 ben ik naar bed gegaan.

Maandag 12 Januari 2009.

Om 7:15 werd ik weer uit mezelf wakker, ik was deze nacht een aantal maal even wakker geworden maar ging vrijwel weer direct slapen. Voor deze dag werd weer een tempratuur voorspeld van 80 graden (26 graden Celsius) met wat meer bewolking maar wel droog. Na wat TV hebben gekeken op bed ging ik me klaar maken voor mijn eerste dag bij het Dolphin Research Center. Rond een uur of 9 sprong ik op de fiets voor mijn eerste werkdag. Na ongeveer 25 minuten fietsen was ik bij DRC, ik deed mijn fiets op slot en ging door de souvenir winkel door naar de kantine waar ik Kris ontmoette (de contactpersoon in het begin toen ik ging solliciteren bij DRC) en ook nog Katherine en Venassa die ook vandaag begonnen bij DRC. Na een introductie over de dingen wat we gingen doen bij DRC en na een DVD gekeken over DRC. Gingen we naar buiten toe om bij de dolfijnen te gaan kijken en ik kon al vanaf de eerst minuut iemand identificeren. Na een rondleiding over het park gingen we weer terug naar de kantine waar ik mijn buddy’s ontmoette Viv and Gil. Ik kreeg Gil omdat hij de enige man naast mij in de vrijwilligersgroep. Vervolgens werd er een “meeting” gehouden waar er over diverse dingen werd gesproken, beroepsgeheimen, dolfijnen en toekomstige werkzaamheden. Toen werd ik verzocht om met Kris me te lopen om iemand te ontmoeten van het educatieteam om mijn plekje bij DRC vast te stellen, ik krijg waarschijnlijk geen normale vrijwilligersplaats in DRC maar bij het educatieteam, maar ik krijg op 13 januari daar meer informatie over met een interview met de leider van die sectie. Toen kreeg het groepje nieuwkomers een eerste ingeving wat we dagelijks moeten gaan doen. Om toe te kijken en mee te helpen met de trainers als er een programma voor bezoekers werd gehouden, heerlijk midden in de zon ongeveer 1 meter van de dolfijnen. Was het genieten op de steigers. Toen was het eigenlijk een beetje “free time” dus heb ik enkele training sessies gezien. Aan het eind van de dag moesten we nog T-shirts kopen. Ik heb er voorlopig 1 grijs vrijwilligers T-shirt gekocht. Vervolgens verliet het groepje nieuwkomers DRC iets voor 5 uur en was het weer tijd om terug te fietsen naar Coco Plum. Eenmaal thuis aangekomen heb ik lekker wat gedronken en met een tussendoortje ging ik lekker achter de TV en vervolgens achter de computer gesprongen. Rond een uur of 7 ging ik lekker wat warms eten. En na een introductiedag bij DRC met een tempratuur van 26 graden met een heerlijk zonnetje en af en toe wat sluierbewolking ging ik om 22:30 slapen.

Dinsdag 13 Januari 2009.

Om 7:15 ging de wekker en ik bleef natuurlijk nog even liggen tot dat de wekker voor de 2e keer afging. Rond 7:30 deed ik te TV aan voor kijken naar het nieuws en het weer. Rond 8:00 ging ik me echt klaar maken voor de dag met een klein ontbijt en tandenpoetsen enzovoorts. Om 8:20 vertrok ik vanuit mijn huis naar DRC waar ik om 8:45 aankwam, ik was 1 van de eerste maar al snel kwam de rest al binnendruppelen. Eerst ging ik bij de dolfijnen kijken en vervolgens naar de kantine. Toen kreeg ik mijn eerste opdracht om samen met een andere medewerker de plateaus schoon te maken bij de dolfijnen. Het was gewoon met de bezem heen en weer bewegen zodat de algen eraf gaan, en omdat het warm is in de Keys moet dat 2 tot 3 keer per dag gebeuren. Maar dat was best gaaf want soms gingen de dolfijnen een beetje spelen en rond kijken wat er gebeurde en ik kon door de stok die ik vast hield ook hun echolocatie voelen. Na 40 minuten schoonmaken had ik even wat tijd vrij en ging ik een beetje rondneuzen, toen kwam Jennifer (hoofd van team Educatie) me opzoeken en uitnodigen voor een interview om 10:30. Na hebben gepraat in de kantine en kleine klusjes ging ik naar de afgesproken plaats op een picknick bankje boven op een balkon van een huisje. Daar werden vragen gesteld over mezelf, werkervaring, enzovoorts. Het gesprek was rond 11:00 afgelopen en ging ik terug naar de kantine waar ik vroeg of ik even mocht internetten, dus achter de computer gesprongen en even gekeken naar mijn e-mails en op Hyves. Toen ik achter de computer zat kwam Jennifer er aan en ze vertelde me dat ze nog niet zeker wisten of ze me aan wilden nemen vanwege mijn Engels, dat ik daar nog meer op moet gaan oefenen. Maar ze wilde me wel een kans geven, ik moet op vrijdag (mag ook later) een script uit mijn hoofd kennen en dan laten zien hoe goed ik dat kan. Na een rustige periode van dolfijntjes kijken en naar een workshop waar gasten werd verteld over de Encounter die ze gingen doen. Mocht ik ook mee om een “Encounter” te opserveren en de trainer (als het nodig was) daarmee helpen. Normaal gebeurt dit met 1 persoon maar deze keer 4. Vervolgens werden Vennessa en ik meegenomen om de vogels te eten geven en hoe dat ging. Na nog een beetje bij de dolfijnen en de zeeleeuw hebben gekeken (wat een baan ook he, lekker met 25 graden in de zon naar trainingen en dolfijnen kijken). Aan het eind van de dag heb ik nog een voorlichting bijgewoond en nog met diverse vrijwilligers en vaste medewerkers gepraat. En aan het eind van de dag mochten de daar voor opgegeven vrijwilligers (ik had me dus opgegeven) om op de vlotten te komen en een poging wagen om dolfijnen mogen te aaien. Bij de eerste 2 dolfijnen (Aletta en Molly) wilde dit niet echt lukken, ze keken wel maar wilden niet geaaid worden. Vervolgens hebben ik en Katherine het mogen proberen bij de kleinere dolfijnen waar kleine Jax wel wilde spelen met zeegras om heen en weer te gooien en daarbij heb ik hem even kunnen aanraken (daar ik het helaas ook bij gebleven), want 1 van de dolfijnen (Ras) werd jaloers en een beetje agressief. Toen hebben we nog even gekeken bij de oudere mannetjes die wel in waren voor spelen met de bal maar we konden ze niet aanraken. Ik laat het hier natuurlijk niet bij zitten en ga het volgende week (of de week daarop) het gewoon weer proberen. Toen sprong ik om 17:30 weer op de fiets en vlak voor dat ik thuis was nog even wat eten gekocht bij een dichtbij gelegen benzinestation. En uiteindelijk was ik rond 18:00 thuis waar ik wat gedronken en een tussendoortje heb gegeten ben ik maar direct gaan schrijven in mijn dagboek en ook weer achter de computer gesprongen. Na wat schoonmaken ben ik gaan oefenen met mijn Engels met het script wat ik van Jennifer had gekregen, ik heb 5 keer hetzelfde stuk gelezen en dat zal ik elke dag gaan doen 3 keer in de ochtend en 5 keer in de avond, want ik wil echt bij het educatieteam. Mijn doel is ten slot van rekening komen te werken bij Dolfinarium Harderwijk. En na een dag van veel bewolking maar ook zon en een hoge luchtvochtigheidsgraad met een tempratuur van zo’n 28 graden. Was het af een toe best benauwd maar aan het eind van de dag begon de wind aan te trekken en de komende dag zal het hier kouder gaan worden met nacht tempraturen rond de 15 (en op vrijdag zelfs 10) graden BOVEN nul en overdag tussen de 18 en 21 dat wordt hier beschouwd als vrieskou. Deze avond ben ik rond 21:00 op bed gegaan, maar ik ben niet direct gaan slapen eerst nog lekker TV keken op bed.

Groetjes Jeffrey

  • 15 Januari 2009 - 19:41

    Tiemen En Hennie:

    Hoi,Jeffrey, zo te lezen heb je het wel naar je zin. Vooral het warme weer spreekt ook ons wel aan. Hier is het koud. We kunnen zo mooi op de hoogte blijven van je ups and downs.Geniet van de dolfijnen en al het andere mooie.We lezen binnenkort wel weer wat je daar mee maakt.
    Groetjes T en H en Oma

  • 16 Januari 2009 - 13:07

    Denise Kregel:

    Lieve Jeffrey,

    Ik lees dat alles goed gaat daar!! Mooi zo!!
    Ik ben jarloers op je ik wil ook 23 graden maar helaas. Nou gelukkig komen we snel naar jou toe!
    Ik mis mijn kleine broertje nu wel een beetje hoor!!!
    Ik zit nu een beetje op jouw slaapkamer jou een berichtje te sturen terwijl jij normaal hier achter deze pc hoort te zitten!! Ik zal je snel weer een keer smsen!! Maar vind het al heel mooi dat ik alles zo op deze site kan zien wat je aan het doen bent en wat je hebt gedaan!! Ik wens je nog HEEL HEEL veel plezier en ik zie je snel weer!!!

    Hele dikke knuffel van Denise

  • 17 Januari 2009 - 17:21

    Opa En Oma:

    hoi Jeffrey

    Wij hebben je webside bekeken,leuk om op deze manier een beetje op de hoogte te blijven met al je belevenissen.Wij zullen het allemaal blijven volgen.Wij wensen je heel veel plezier,groetjes.

  • 17 Januari 2009 - 18:47

    Edward & Liane:

    Super man, op je 19e zo'n avontuur aangaan, daar is moed voor nodig. Wij hebben bewondering voor je!
    Van Engelsen hebben wij een lijst van belangrijke Engelse woorden gekregen, we zullen je deze mailen, misschien heb je er wat aan.
    Heel veel plezier en geniet van elke dag.
    Groetjes Edward en Liane

  • 20 Januari 2009 - 05:57

    Rick :

    hej Jeffrey het is fijn om te horen dat je reis lekker verliep, ik bn al begonnen met jou dagboek
    ik zoek nog foto;s voor ertussen te plaatsen om alles op te leuken, geef mij maar een tip
    ik kan ook foto,s later tussen voegen=== alles kan
    groetjes Rick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 49336

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2013 - 31 December 2014

Greatest adventure of a life time

22 Mei 2013 - 25 Juni 2013

USA trip 2013

03 Juli 2011 - 04 September 2011

The Ultimate Summer

20 Mei 2011 - 05 Juni 2011

DolphinLab en Orlando

25 Maart 2010 - 18 Mei 2010

The Perfect Get-a-Way

09 Januari 2009 - 12 Mei 2009

The Great Escape

Landen bezocht: