DolphinLab - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu DolphinLab - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu

DolphinLab

Door: Jeffrey Kregel

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

01 Juni 2013 | Verenigde Staten, Marathon

Hallo iedereen,

Nou daar is die dan, de tweede blog vanuit de Verenigde Staten. In dit verslag lees je hoe de eerste week in de Florida Keys was, toen ik meedeed aan Dolphin Research Center’s Advanced Marine Mammal Training and Enrichment DolphinLab. Zoals meeste wel van me gewend zijn schrijf ik nogal “uitgebreide” verslagen, veel lees plezier!

25 mei

De dag begon om 5:00 in de ochtend, dus er lekker vroeg uit. Dit was voor het grootste deel een reisdag van Orlando naar Marathon. De rit zelf was goed te doen, ik kende de wegen en genoot gewoon van de rit. Het verkeer in de Florida Keys was uiterst verschrikkelijk, wat door het Memorial Day weekend kwam. Maar uiteindelijk was ik nog ruim op tijd op plaats van bestemming. Ook had ik even de tijd om bij Dolphin Research Center naar binnen te lopen, alsof niks was veranderd. De eigenlijke DolphinLab begon om 14:30, waar ik mijn mede studenten heb ontmoet. Vandaag deden we nog niet zoveel, vooral dingen bespreken over de aankomende week. Ook hebben we even gedag kunnen zeggen bij de dolfijnen. Onze coaches voor de aankomende week zullen zijn Noelle en Kelly-Jahne, ook Debbie zal ons helpen gedurende de hondentraining sessies. In de avond heb ik nog even gechat met Brandy en mijn verslag bijgewerkt. Maar ben redelijk vroeg gaan slapen, vanwege de lange dag die ik achter me had en de lange week die nu nog voor me ligt.

26 mei

De eerste volle dag van de DolphinLab begon met een korte interactie sessie. We hebben de dolfijnen kort begroet en deden “Dock Time” hoe zochten we de aandacht van de dolfijnen vrijwillig op. Voor mij was het de eerste keer om weer in contact te zijn met deze dolfijnen. Na deze altijd speciale momenten hebben we een trainingssessie bijgewoond, wat ook altijd interessant is. Na enige tijd buiten hebben doorgebracht gingen we terug naar het klaslokaal om 2 seminars bij te wonen, wat vooral inging op het principe van het trainen van dolfijnen. Na de lunch die hierop volgde hadden we nog een seminar hoe we een “Behavior Chain” moesten maken. Dit is een opdracht om een perfecte opsomming te maken om een nieuwe gedraging te leren. Rond de klok van 13:00 zijn we nog even naar buiten geweest om een trainings sessie bij te wonen, puur om de trainers te observeren hoe ze de dolfijnen trainen. Een deel van deze DolphinLab is ook om honden te trainen, naast dolfijnen. De eigenaren van de honden zijn allemaal staff leden van DRC, dus van personen die erg dicht bij het programma staan. Daar hadden we een korte seminar over en werden we ingelicht over hoe de honden zouden zijn die we kregen. Na deze seminar gingen we onze honden ontmoeten, ik kreeg Sarah’s Deense Dog Sadie. Altijd spannend zo’n moment, maar Sarah gaf me veel vertrouwen in deze opdracht. Sadie zelf was geweldig maar erg rustig en snel afgeleid, maar wordt een leuke opdracht. Vervolgend op deze ontmoeting hadden we onze eigen dolfijnen training sessie, het was echt super om weer bezig te zijn met de dolfijnen. Ik ben toegewezen aan de dolfijn Merina. Het was leuk om Merina te voeren en weer de trainer te spelen, ik was verbaasd over hoe goed het eigenlijk ging. Sinds ik zo lang uit de running ben geweest ging het écht goed voor mijn gevoel. Na de sessie gingen we de dolfijnen nog even observeren en hebben we de trainingssessie nog even besproken. Rond de klok van 17:00 gingen we terug naar het gastenverblijf en heb ik daar rustig de avond door gebracht. We hebben in 2 groepen een “Behavior Chain” gemaakt voor een bepaalde gedraging voor de dolfijnen. Ben wel erg laat gaan slapen, na middernacht.

27 mei

De tweede dag van de DolphinLab begon relatief rustig en dat is het gedurende dag ook wel gebleven. De dag begonnen we weer met Dock Time, dus weer aandacht geven en ook gekregen van de dolfijnen. Vrijwel direct daar achteraan hadden we onze eigen echt trainingssessie met ons toegewezen dolfijnen. Dit was voor mij de 2e sessie en ik merkte persoonlijk gewoon dat ik steeds meer gewend begon te raken aan Merina en het voeren en trainen met haar. Na onze eigen sessie gingen we een training demonstratie bijwonen en hebben we goed kunnen observeren. Redelijk veel tijd buiten doorgebracht, al was het redelijk onstuimig weer. Maar door het onstuimige weer kregen we meer trainingssessie’s gewezen met de dolfijnen Aleta en Merina. Alle drie de sessie’s, in de ochtend, vroege- en late middag. Tussen alle sessies in hadden we nog een korte seminar over verrijking optie’s voor de dolfijnen. Door de feestdag “Memorial Day” was het park gesloten voor het publiek en mochten we even zwemmen in 1 van de bassins van de dolfijnen. De dolfijnen zaten niet in het gedeelte waar we zwommen, maar konden interacten met hun, dit was ook verrijking voor de dolfijnen zelf. De overige sessie’s gingen best goed voor me gevoel, natuurlijk maakte ik wel fouten maar dat is alleen maar goed. Daar leer je namelijk ook erg veel van, de trainers Noelle en Kelly-Jayne gebruiken een positieve opbouw van kritiek om zoveel als mogelijk te leren. Aan het eind van de dag zijn we nog als een groep bij elkaar gaan zitten om over de sessie’s te praten. Een erg geslaagde, redelijk rustige dag bij Dolphin Research Center. In de avond nog gesocialiseerd met mijn mede studenten in het gasten verblijf, wel ben ik eerder naar bed gegaan.

28 mei

De derde volle DolphinLab dag begon eigenlijk net als alle voorgaande dagen, het begroeten van de dolfijnen. Na deze Dock time sessie konden we direct zelf aan de slag met onze eigen trainingssessie. Toch elke keer krijg je meer vertrouwen in jezelf en desondanks dat ik geen week extra heb gehad met Merina, zoals 7 andere studenten die tijd wel hadden. Denk ik dat ik het goed heb gedaan. Na de trainingssessie gingen we de video opnames bekijken van de trainingssessie, maar door tijdsgebrek gingen we eerst een hondentrainingssessie doen. Dus mocht ik weer een relatie opbouwen met Sadie, nog niet erg veel gedaan. Lastig en misschien jammer aan Sadie is dat ze niet erg goed met andere honden overweg kon gaan, dus moest ik vooral eigenlijk spelletjes verzinnen. Natuurlijk aan de ene kant wel leuk om te improviseren, in totaal hadden we 3 honden trainings sessie’s vandaag. De 2e was de enige sessie wat gestructueerd was, dus dat we echt met de honden geleerde gedragingen gingen uit oefenen. Naast de honden trainingssessie’s zijn we ook bezig gegaan met verrijking speeltjes te maken voor de dolfijnen, zoals ijsjes maken met vis erin. Daarnaast hadden we ook nog een seminar van 1 uur over groepssamenstellingen van dolfijnen, hoe die het beste gehandhaafd kunnen worden. De dag sloten we af met een dolfijnentrainingssessie met Merina en Aleta, ondertussen is de volgorde bepaald hoe we het gaan doen tijdens de eind presentatie. Vanaf dit moment zal ik als laatst gaan tijdens deze trainingssessies en de sessie afsluiten met Merina. Besluit van de dag was om nogmaals de video opnames te bekijken van de trainingssessie’s. In de avond hebben we in groepjes bij elkaar gezeten voor het presenteren van de eind presentatie op vrijdag. Op die dag komen we allemaal aan de beurt om ook te presenteren. Probeerde weer lekker vroeg naar bed gegaan, maar we gaan zien of het op tijd genoeg was.

29 mei

Vandaag begon ronduit regenachtig en dat bleef het eigenlijk ook gedurende de hele dag. Dit onstuimig weertype had wel impact op onze planning en dus ook op onze dag. Ongeacht de regen gingen we de dolfijnen alsnog gewoon begroeten en had ik onder andere de aandacht van Gambit door met water te spelen. Na de Dock Time was het tijd voor onze eigen sessie en begonnen we meer gestructueerd te werken, maar het gaat altijd ook nog om een relatie opbouwen met de dolfijnen. Voor mijn gevoel blijf ik groeien en leren en wat voor spelletjes Merina leuk vindt. Na de sessie gingen we de video opnames doornemen en kijken wat beter kon, want we blijven leren. Om 11:00 was onze eerste hondentrainings sessie van de dag, het ging nog niet erg om de training al deden we wel diverse opdrachten. Zoals netjes naast je lopen en andere opdrachten, over het algemeen deed Sadie het erg goed. Het terug komende nadeel met Sadie is dat ze niet dichtbij andere honden kan komen. Maar ook een uitdaging voor mijn persoonlijk, rond het middag uur hadden we nog een zelfde hondentrainingssessie. We hebben ook nog verrijkingsspeeltjes in het water gegooid voor de zeeleeuwen en de dolfijnen, de ijslollies die we gisteren hadden ingevroren en gemaakt. Beide als de dolfijnen en zeeleeuwen vonden het erg interessant. Vanaf dat moment begon eigenlijk een tijd van binnen zitten door het slechte weer en het onweer alarm dat steeds afging. In de tussentijd gingen we praten over hondentrainingssessie’s, de aanstaande dolfijnentrainingssessie’s met het openbaar spreken gedeelte. Het onweer alarm was inactief rond de klok van 16:00 dus konden we nog een dolfijnentrainingssessie doen, maar wel in de regen. Nieuwe ervaring natuurlijk, maar het was niet koud en eigenlijk vergeet je de regen bijna terwijl je bezig bent. Ik had extra tijd met Merina, wel oneerlijk tegenover de andere studenten. Maar omdat 1 van de studenten zich niet goed voelde en misschien de vertrouwen van de trainers, mocht ik ook invallen voor de zieke student. Natuurlijk wel een vertrouwens boost is dat, heb nog veel te leren maar ik ga met veel vertrouwen de laatste 2 dagen tegemoet. We zijn in de namiddag eerder terug naar het gastenverblijf te gaan, maar het eten wat op de planning stond sprak niet iedereen aan. Dus ben ik samen met 3 andere studenten uit eten geweest, omdat ik de enige was die over een auto bezat. Wel leuk om ook eens uit te gaan met de andere studenten in een “andere” omgeving, gewoon een leuk uitje. In de avond heb ik gewerkt op mijn openbaar spreken gedeelte, zelf kan ik niet echt oefenen op mijn trainingssessie. Omdat het vooral improviseren zal zijn, leuke uitdaging dus.

30 mei

Vandaag was de laatste volle DolphinLab dag, gelukkig het weer was al stukken beter dan gisteren. Zoals elke dag begon de dag met “Dock Time”, vandaag zat ik in de 2e groep, wat toch een beetje nadelig is omdat de dolfijnen minder aandacht krijgt van de dolfijnen. Na deze dock time konden we zelf bezig gaan met de dolfijnen, helaas door oneenigheid onder de dolfijnen werd mijn sessie overgeslagen. Dus heb simpelweg gewoon toegekeken, maar ik vond het niet zo erg sinds ik een extra lange sessie gistermiddag had. Toen mochten we zelf het water in voor onze enige Dolphin Encounter, mijn encounter was met Tursi en Gambit en later met Cayo en Gypsi. De reden waarom we van dolfijnen werden gewisseld was omdat Tursi geen “Dorsal Tow” kon doen, vanwege een verwonding op haar rugvin. Maar alle andere interactie’s, zoals de kus, handen schudden, imitatie’s en sprongen (gedragingen) konden allemaal met Tursi and Gambit uitgevoerd worden. Onze sessie eindigde met een “Dorsal Tow” met Cayo en Gypsi en kregen we een rondleiding met de dolfijnen door hun bassin. Het blijft gaaf om met de dolfijnen te zwemmen en verveeld nooit. Na deze Dolphin Encounter gingen we bezig met onze hondentrainingssessie, ik heb geprobeerd om nieuwe dingen de bereiken met Sadie. Ze is een schat van een hond en luistert goed als er niks om haar heen gebeurd, maar het is helemaal anders als ze door 9 andere honden wordt omsingeld. Tijdens de lunch hadden we een vragenronde met dolfijnentrainers Loreal en Laura en hadden we dus even rust tijd. Na de lunch de laatste hondentrainingssessie voor de hondenpresentatie op vrijdag ochtend. Ik werd verrast door Sadie toen het puntje bij paaltje kwam, en de gedraging vertoonde waar ik op had gewerkt. Natuurlijk voor mij ook een vertrouwensboost natuurlijk, nu hopen dat het morgen ook zo goed gaat. De laatste seminar van de DolphinLab ging over medische gedragingen van de dolfijnen een duurde ongeveer een uur. Na deze seminar begon de afsluitende discussie van de DolphinLab en konden we onze meningen geven over de afgelopen week. De laatste repetitie met de dolfijnen begon om 15:00 en dus ook onze laatste repetitie voor het openbaar spreken. Voor mijn gevoel deed ik het goed, maar moet ik er nog wel wat aan knutselen. Mijn eigen sessie met Merina was leuk en gingen we met hun nieuwe gedraging aan de slag. Verder was Merina erg makkelijk met mij en voel ik een goede relatie met haar. Waar ik verrast over was dat ik van Kelly-Jayne de vitaminen en medicijnen aan Merina geven, dit kan uitsluitend gedaan worden door de getrainde trainers. Natuurlijk kent Kelly-Jayne me erg goed en vertrouwde ze me dit toe en als feedback kreeg ik een positieve reactie terug. Maar dan nog is het iets bijzonders en heb haar hiervoor ook bedankt. Na de sessie gingen we nog oefenen met de microfoon en introduceerden ons zelf. Ik heb wel een trucje om met meer vertrouwen te praten richting het publiek. De dag eindigde met het invullen van een enquette en een pizza party. In de avond heb ik nog geoefend voor het openbaar spreken gedeelte, maar het zal waarschijnlijk een improvisatie gedeelte worden. Maar voorbereid op pad gaan is altijd goed.

31 mei

Vandaag was de officiele laatste dag van de DolphinLab en het stond in het teken van beproeving. De dag begon wat eerder dan normaal, om ons rustig voor te bereiden op de honden- als dolfijnentraining sessies. We begon met nog een laatste Dock Time sessie en had ik zeker weer contact met de dolfijnen, ze vinden het water spelletje erg leuk. Toen was het tijd voor onze beproeving met de honden, wel een spannend iets want Sadie was nogal afgeleid. Uiteindelijk deed ze het best goed en na afloop kwam haar baasje Sarah ons persoonlijk feliciteren, wat natuurlijk erg leuk was. Tussen de hondentrainingssessie en dolfijnentrainingssessie in hadden we nog een groepsfoto. Toen was het tijd voor de dolfijnen beproeving, wat ook spannend was. Als spreker was ik als 4e aan de beurt en er stond een grote groep schoolkinderen toe te kijken, die ik tijdens het spreken erbij heb betrokken. Deze actie heeft achteraf veel indruk achter gelaten, wat complimenten gingen de hele dag door. Als laatste was ik aan de beurt om bezig te gaan met Merina, toen ik in de vis cooler keek kwam ik al direct voor een uitdaging te staan. Want ik had slechts 4 vissen over, tijdens deze 5 minuten lange sessie. Merina was geweldig en hebben de nieuw getrainde gedraging succesvol doorgebracht. Het voelde erg kort, maar ik heb er een erg goed gevoel over! Van 11:00 t/m 14:15 heb ik rustig over het terrein van DRC gelopen, gepraat met mensen en gerelaxed. Toen ging ik met de auto naar het stadscentrum om onder andere een Amerikaanse GSM te kopen om toch bereikbaar te blijven voor familie in Nederland. Toen heb ik de sleutels opgehaald van mijn huisje op Duck Key, en daar kwam ik oude bekende van me tegen Leslie. Die me in het verleden ook heeft geholpen met het huren van een woning in Marathon. Het huisje of eigenlijk appartement ziet er erg mooi uit, lekker groot en gewoon perfect. Super mooi uitzicht richting het Oosten met uitzicht op zee. Nadat ik vrijwel klaar was met uitpakken ging ik weer naar het centrum van Marathon om even benzine te tanken en boodschappen te doen bij de Publix. Rond 18:00 had ik mijn moeder gebeld, zonder eigenlijk bewust na te denken dat het 1 juni (mijn verjaardag) was in Nederland. Verder was het natuurlijk fijn om haar te spreken en had ik een leuk gesprek met haar. Hier in mijn “nieuwe verblijf” heb ik internet toegang en ik denk dat ik het erg naar mijn zin ga hebben. Meer natuurlijk te lezen tijdens mijn volgende update!

Het weer gedurende deze dagen was natuurlijk warm en vochtig, sommige dagen waren zonniger dan anderen. Eigenlijk waren meeste dagen bewolkt met weinig zon en veel regen op sommige moment. Al was het niet altijd even mooi weer, het was niet koud. De temperatuur verschillen waren niet groot overdag en schommelden dagelijks rond de rond de 28 en 32 graden en ’s nachts werd het niet kouder dan 23 graden.

Zoals altijd bedankt voor het lezen en tot de volgende update! Groetjes en “journey on” Jeffrey Krege