De tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu De tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu

De tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

29 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Marathon

Hallo Iedereen,

Leuk dat je me blijft volgen tijdens mijn reis in de VS deze zomer. Ondertussen begint het einde te naderen, maar dat betekend niet dat ik er minder van geniet. Hieronder lees je wat ik de afgelopen week heb beleefd, bereid je maar voor want ik heb 5 pagina’s aan verslagen getypt.

Dinsdag 23 augustus 2011

Een nieuwe werkweek was aangebroken, na de vrijwel dagelijkse fietsrit begon mijn dag bij DRC met het schoonmaken van de Splash Docks. Vandaag niet al te veel interacties, maar blijft leuk om de dolfijnen van zo dichtbij te zien. Om 10:00 kon ik de eerste en voor mij enige Encounter van de dag assisteren, niet een hele bijzondere Encounter alleen werd er dolfijnen gewisseld. De sessie begon met Luna en halverwege werd ze vervangen door Santini, simpelweg omdat Luna er geen zin in had. Na deze Encounter ging ik gelatine maken voor de dolfijnen, wat steeds makkelijker wordt om te maken. Daarna was er een periode van rust, tenminste voor mij. Dus had ik de tijd om mijn verslagen up-te-loaden en te socialiseren met collega’s en gasten. Om 14:00 ging ik samen met Jeri de vogels hun lekkernijen voeren. Richting het einde van de dag ging ik een kleine vuilnisronde doen en kon daarna DJ spelen voor een “Dolphin in Tune” sessie. Kayla van DolphinLab (die ik al kende) vond mijn muziek keuze best goed, altijd leuk om te horen. Na deze sessie hielp ik Jeanette nog heel even met de afwas en toen was het wachten voor “Dock Time”

Dock Time begon natuurlijk om 17:00, Jeri en Kamryan gingen de gelatine voorbereiden, simpelweg in blokjes snijden. Daarna ging we eerst een bezoekje brengen aan de Front Lagoon. Daar had ik de meeste interactie met Luna die me een blaadje en stukje zeewier gaf. Verder heb ik haar nog een paar keer kunnen aaien voordat we naar achteren gingen om de grote jongens gelatine te geven. Natuurlijk sloofden de jongens zich erg uit, maar dat maakt het juist leuk. Toen gingen we naar de baby’s en bezochten we eerst Flagler. Hij was erg speels en knabbelde een beetje aan mijn vingers en had nog een paar kansen om hem te aaien. Daarna gingen we naar Tursi en Gambit, Tursi was niet zo geïnteresseerd maar Gambit vond de meiden erg leuk. Gelukkig gunde Gambit mij ook nog een paar “back-rubs”. De Dock Time eindigde met het voeren van gelatine aan de overige dolfijnen. Natuurlijk vond ze het erg leuk dat we op bezoek kwamen, maar tijd gaat zo snel als je het naar je zin hebt.

Na deze Dock Time maakte ik me klaar om weer terug naar huis te gaan, waar ik na 25 minuten fietsen aankwam. De rest van de avond ging ik natuurlijk eten koken en heb ik lekker gerelaxt en televisie gekeken.

Woensdag 24 augustus 2011

Deze dag begon zoals elke dag met een fietsrit richting DRC, vandaag was ik “Day Captain” dus begon de dag anders dan normaal. Ik maakte het schema klaar en deelde iedereen in wat te doen. Ik heb een beetje geholpen met de vogels, maar er was meer hulp nodig in de viskeuken en ze hadden een extra persoon nodig. Ik had mezelf niks ingepland tot en met 11:00 en was de enige persoon beschikbaar, dus ik ging naar de viskeuken om de trainers te helpen. Natuurlijk werd mijn hulp erg gewaardeerd en mijn hulp was inderdaad nodig, een grote “bult” van viskoelers stond klaar om gewassen te worden. Gelukkig werd ik geholpen door Courtney van de Education Department. Naast viskoelers schoonmaken maakte ik ook de “droogplatforms” schoon. Dit was nieuw voor mij, maar erg simpel om te doen en na een beetje hulp van Daniel ging het prima. Ook heb ik geholpen met vis overladen van de golfkar naar de viskeuken. Om 11:00 werd ik afgelost door Gil, want ik moest een Encounter gaan assisteren. Deze Encounter duurde niet zo lang maar met dolfijn AJ was het wel leuk om te zien. Na deze Encounter ging ik zonder te rusten door om de Splash Docks schoon te vegen, hier had ik natuurlijk leuke interacties met diverse dolfijnen. Vooral Pandora, Merina, Calusa, Flagler, Gambit en Delta waren erg geïnteresseerd. Toen was het tijd om te rusten, maar natuurlijk kon ik niet stil zitten. Dus ging af en toe naar buiten om met bezoekers te praten, was erg gezellig. Om 15:30 ging ik nog een Encounter assisteren waar dolfijn Santini aan mee deed. De dag eindigde voor mij met het overplaatsen van de vogels, als voorzorgsmaatregel ging de vogels naar binnen. Omdat orkaan Irene nog steeds dichtbij was om nog effect te hebben op de Florida Keys, hier verwachten we meer wind dan normaal met windsnelheden tot 60 km/u. Om 17:00 stapte ik weer op de fiets naar huis om daar de rest van de avond door te brengen. Ook ging ik weer naar de Circle K om mijn vochtvoorraad aan te vullen.

Donderdag 25 augustus 2011

Alweer de 3e dag van mijn werkweek, het gaat snel als je het naar je zin hebt. Mijn dag begon met het voorbereiden van het eten voor de vogels, het was anders dan normaal, want de vogels waren binnen in hun tijdelijk verblijven. In de ochtend voelde ik me ook niet echt lekker en had hoofdpijn, ik heb vooral buiten gezeten en keek wat voor impact de uiteinden van orkaan Irene hadden op de Keys. Het water was extreem hoog en sommige delen van DRC stonden onder een laagje water. De dolfijnen waren erg dichtbij de voetpadden die normaal ruim bovenwater liggen. Rond 11:30 ging ik de Splash Docks schoonmaken, dat was soms erg moeilijk want het vlot bewoog nogal door het golfende water. Natuurlijk waren de dolfijnen ook erg geïnteresseerd, net zoals altijd was Delta er ook weer bij. Toen ik achter op de Causeway klaar was ging ik even spelen met Delta, vanaf het looppad. Ik rende heen en weer en Delta vond het maar al te mooi om me te volgen. Verder ook nog zwaaien en rondjes draaien vond hij erg leuk om te doen, dus aanmoedigde hem ook om dat te doen om hem te na te doen. Nadat alle Splash Docks waren gedaan ging ik lekker lunchen en dat deed ik bij de Front Lagoon. Om 13:00 ging ik mijn enige Encounter van de dag assisteren, natuurlijk erg anders dan alle andere Encounters door het weer. Maar was wel erg leuk en de dolfijnen voelde zich helemaal in hun element. Na de Encounter ging ik de Causeway op en zag 1 van de buitenbanden richting de Keys komen. Je zag de regen gewoon op je af komen en de wind waaide erg hard op dat moment, maar het was altijd nog 31 graden. Voorzorgsmaatregelen werden getroffen om meer schade te voorkomen, dus een deel van het park werd afgesloten. Alle programma’s werden geannuleerd en de dolfijnen werden allemaal tergelijkertijd gevoerd. Natuurlijk was een er een grote “vloedgolf” van viskoelers wat de viskeuken in ging. Dus werd om hulp gevraagd, ik kwam in het midden van watergevecht terecht in de keuken. Ik bleef redelijk ongeschonden maar was erg leuk om mee te maken. Toen arriveerde er een tijd van rust tot dat ik de vogels hun eet- en drinkkommen ging afwassen. Uiteindelijk stapte ik rond 16:45 weer op de fiets terug naar huis, om de rest van mijn avond binnen door te brengen. Natuurlijk hield ik het weerkanaal in de gaten voor wat wij nog konden verwachten van orkaan Irene.

Vrijdag 26 augustus 2011

Vandaag ging ik iets vroeger richting DRC om foto’s te maken van het hoge getij, wat ik niet wist dat het eigenlijk “eb” was. Maar toen ik aankwam was het water altijd nog extreem hoog, maar geen overstromingen gemeld. De dag begon voor mij met het verzorgen van de vogels en nadat de vogels hun eten en drinken hadden begon een periode van rust. Natuurlijk ging ik bij de dolfijnen kijken en met mensen praten, ook had ik rustig de tijd om dingen op internet op te zoeken. Om 13:00 ging ik mijn enige Encounter van de dag assisteren, niet zo’n bijzondere Encounter. Na de Encounter begon er een onweersbui dichterbij te komen en hadden we een onweersalarm, dus iedereen ging naar binnen. Dit duurde tot 15:15 dus dat was niet zo’n interessante periode. Nadat we weer naar buiten konden ging ik een kleine vuilnisronde maken. En was het iets later ook alweer tijd om de vogels hun voer- en drink kommen af te wassen. Rond 16:45 stapte ik weer op mijn fiets om terug naar huis te gaan, de rest van de avond heb ik televisie gekeken en gerelaxt.

Zaterdag 27 augustus 2011

De laatste dag van de echte laatste volle werkweek bij DRC begon redelijk vroeg. Om 8:45 was ik aangekomen bij DRC, maar het was deze keer anders ik was namelijk als enige vandaag die vrijwilliger was vandaag. Verder was er niemand in het kantoor waar ik normaal zit, behalve 3 andere stagiaires die in hun eigen afdeling werken. Eerst begon met ik de Splash Docks schoon te vegen, waar ik natuurlijk erg leuke interacties had met de dolfijnen. De vogels werden gedaan door de vaste medewerkers van DRC, om mij wat tijd te besparen. Nadat ik klaar was met de Splash Docks was er een periode van rust en kwam ook goed uit want er waren 3 verschillende onweerswaarschuwingen, dus alle activiteiten worden tijdelijk geschorst. Tussen de onweerswaarschuwingen in ging ik gelatine maken voor de dolfijnen in de viskeuken. Rond 12:15 kregen we een “all clear” en greep ik mijn kans om de Splash Docks voor de 2e keer vandaag schoon te vegen. Nadat de onderwater plateaus weer schoon geveegd waren ging ik mijn enige Encounter van de dag assisteren. Geen bijzondere Encounter maar wel leuk met dolfijnen Cayo en Gypsi. Na deze Encounter kon ik direct DJ spelen voor een Dolphin in Tune sessie, maar ik speelde slechts een liedje. Direct daarna ging ik de vogels hun lekkernijen geven en kon ik even rusten en daar maakte ik ook zeker gebruik van. Ondertussen deed ik nog kleinere andere dagelijkse klusjes, in andere woorden deed ik vandaag alle dingen die vrijwilligers dagelijks doen. Maar deze keer was er slechts 1 persoon die dat deed, en dat was ik. Rond 15:40 ging ik een kleine vuilnisronde doen en daarna ging ik de afsluitende werkzaamheden bij de vogels doen. Dus hun verblijven schoonspuiten en hun eet- en drinkkommen afwassen. Uiteindelijk was ik om 17:00 klaar en kon ik naar huis gaan, na een rustige fietsrit kon ik lekker uitrusten. Dus mijn weekend kon beginnen.

Zondag 28 augustus 2011

Tijdens de eerste dag van mijn laatste Floridiaanse weekend begon rond 9:00 toen ik wakker werd door onweer. Iets voor 10 uur nam ik een taxi naar de Publix om boodschappen te halen voor de laatste week. Ik ben over het algemeen best snel in het kopen van boodschappen en was ook best snel terug. De rest van de dag heb ik televisie gekeken en toen het droog was stapte ik soms op de fiets om rond te toeren. Na een rustige middag stapte ik rond 17:30 op de fiets om richting de McDonald’s te gaan voor mijn avondeten. Nadat ik had gegeten stapte ik op mijn fiets om verder richting het Zuiden te rijden, mijn eindbestemming van Pigeon Key aan het eind van de oude Seven Mile Bridge. Op deze brug ging ik de zonsondergang kijken, die niet geheel te zien was door de bewolking. Maar het was nog steeds mooi om te zien. Toen ging ik weer terug fietsen naar mijn huis wat aan de andere kant van de stad Marathon was. Uiteindelijk was ik rond 20:30 weer thuis en ging direct lekker douchen. De rest van de avond heb ik gerelaxt en ging aan het einde van de avond naar bed.

Het weer in de Florida Keys

In het begin van de week werd het weer licht beïnvloed door Irene, het enige effect wat we hadden dat het harder waaide. Soms was dat wel lekker, want het bleef warm met middagtemperaturen tussen de 31 en 33 graden. ’s Nachts was het met 28 graden gerust warm te noemen. Naast lichte invloeden van Irene kregen we de dagelijkse onweersbuien ook over ons heen. Maar daar begin ik ondertussen aangewend te worden.

De volgende en laatste update zal op mijn aankomstdag online komen, in dit geval is dat op zondag 4 september. Zoals altijd, weer bedankt voor het lezen.

• 29 Augustus 2011 - 18:53

Heleen:

Jeetje het zit er alweer bijna op voor je. Dat is ook erg snel gegaan. Ik vind het leuk voor je dat je dit allemaal in je eentje doet. Ik was namelijk ook zo op jouw leeftijd. Geniet ervan, volg je eigen weg, laat anderen maar kletsen maar volg je hart en maak de juiste keuzes. Dan kom je vanzelf wel bij doel.

Spreek je als je weer terug bent in het koude, zeer koude Nederland brrrr 17graden