Terug op de Keys..... Alweer - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu Terug op de Keys..... Alweer - Reisverslag uit Marathon, Verenigde Staten van Jeffrey Kregel - WaarBenJij.nu

Terug op de Keys..... Alweer

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey

23 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Marathon

Hallo Iedereen,

Leuk dat je me blijft volgen tijdens mijn reis in de VS deze zomer. Ik ben weer terug op de Florida Keys, dus deze keer maar 1 week verschil tussen de updates. Hieronder lees je wat ik de afgelopen week heb beleefd, bereid je maar voor want ik heb 7 pagina’s aan verslagen getypt.

Maandag 15 augustus 2011

Na de korte reisdag van gisteren en een bliksem bezoek aan SeaWorld ging ik vandaag verder reizen richting Zuid Florida. Nadat ik me had klaar gemaakt voor deze reisdag ging ik mezelf uitchecken bij het hotel en begon mijn reis. De eerste stap van deze reis was een korte busreis naar het centrum van Orlando om daar over te stappen op een bus die me naar het station zou brengen. In de laatste bus kwam ik een Nederlander tegen die ook aan het rondreizen was en heb ruim een uur met hem gepraat, in de bus als op het treinstation van Orlando. Hij ging naar Washington en ik ging de andere kant op richting Miami, maar we hebben samen koffers ingecheckt en gezellig met elkaar gepraat. Om 12:50 begon de instapprocedure van de trein en nam ik afscheid van de jonge reiziger. Om 13:10 vertrok de trein richting Miami en het was een treinreis van 5 uur en 45 minuten. Gelukkig had ik dingen te doen onderweg, ik heb muziek geluisterd, verslag bjigehouden en tot en met Deerfield Beach had ik vrouw naast me ziiten die me allemaal verhalen vertelde. Ze probeerde me ook nog te koppelen met een meid uit Fort Lauderdale, maar ik had te weinig tijd om haar te leren kennen en ze was aangeschoten. Deze Amerikaanse treinreis eindigde in Miami rond 18:20, wat eigenlijk 35 minuten te vroeg was. Maar dat was nog niet het einde van deze reis. Om 19:15 nam ik stadsbus 42 richting het vliegveld naar Miami om daar opgepikt worden door de Florida Keys Shuttle, die me uiteindelijk naar Marathon zou brengen. Op het vliegveld heb ik nog gegeten bij de Burger King en om 21:00 vertrok het busje richting de Keys. Ik zat samen met 2 andere mensen in het busje en tot Florida City hadden we een erg gezellig gesprek. Daarna werd het stil en ging iedereen wat voor zichzelf doen, onderweg stopten we alleen nog in Islamorada voordat ik afgezet werd. Rond 23:20 was ik weer terug in het zelfde huisje waar mijn reis eigenlijk ook begon ander halve maand geleden. Nadat ik mijn koffer had uitgepakt ging ik slapen, want morgen ging ik direct weer aan het werk. Al had ik wel aangegeven dat ik rond 12:00 zou beginnen.

Dinsdag 16 augustus 2011

De eerste volle dag op de Keys begon rond 9:00 toen ik uit mezelf wakker werd. Na korte voorbereidingen ging ik om 9:45 per taxi naar de Publix, om een grote voorraad boodschappen te kopen. Het was onmogelijk om het per fiets te vervoeren, ongeveer 45 minuten later was ik weer thuis. Nadat ik even gerust had stapte ik om 12:00 op de fiets voor een halve werkdag bij DRC. Na 25 minuten fietsen was ik weer op erg bekend grond gebied en had rustig de tijd om een rondje langs de dolfijnen te lopen. Om 13:00 kon ik me voorbereiden op mijn eerste Encounter van de dag, dit was over het algemeen een erg interessante Encounter. Ten eerste omdat de dolfijnen steeds naar verschillende trainers werden gestuurd gedurende het programma, dus de gasten hadden 4 verschillende dolfijnen tijdens het programma. Normaal zijn dat gewoon 1 of 2 dolfijnen die bij dezelfde groep blijven. Wat deze sessie anders maakte was dat ik serieus in actie moest komen. Bij een ander plateau werd een Dorsal Pull gedaan om een 4 jarige jongen, maar werd in het midden van de lagune “gedumpt”. Voor de Encounter begon vroeg ik nog of hij een reddingsvest nodig had, maar zijn ouders vonden dat niet nodig. Maar toen hij helemaal alleen was in het midden van de lagune en moest zwemmen ging dat niet zo goed. De vader kwam er aan om hem te redden, maar hij was ook niet zo’n goede zwemmer. Alle trainers op Kelly-Jahne na bleven zitten en kijken hoe de vader zich naar de kant worstelde. Kelly-Jahne stond op maar kon niks doen vanwege de grote afstand. Op het zelfde moment stond ik ook op en gooide een reddingsboei in het water richting de vader en zijn zoon. Uiteindelijk kwamen ze allebei veilig aan bij het vlot waar ik mijn Encounter deed. Ik heb hun geholpen om veilig op de kant te komen en Becky kwam eraan om ze verder op te vangen. Hierna konden beide Encounters weer hervat worden. Na deze Encounter ging ik weer terug naar de kantine even rusten en drinken en kletsen met andere vrijwilligers/stagiaires. Ook ging ik nog bij de dolfijnen kijken en hielp ik mee met instructieboekjes te maken voor de nieuwe stagiaires die eind Augustus aankwamen. Om 15:45 ging ik naar de Front Lagoon om de 16:00 Encounter zwemmers te ontvangen. Toen ik daar mee bezig was sprak Kelly-Jahne me aan op mijn actie van eerder op de middag. Ze gaf me een compliment op de manier hoe ik handelde om die reddingsboei het water in te gooien. Want niemand deed eigenlijk iets en de vader was ook geen goede zwemmer. Dit werd erg gewaardeerd en hier wordt zeker een notitie van gemaakt. De Encounter van 16:00 was niet zo speciaal maar wel leuk om te assisteren, lekker zitten op het vlot en Tanner zien uitsloven. Na deze Encounter ging ik de tijd noteren in het ACT kantoor, waar ik nogmaals werd aangesproken voor mijn actie door seniortrainer Loreal. Ik reageerde erg nuchter en zei: Ik deed gewoon iets wat mij het beste leek, tenslotte daarom ben ik hier ook. Om 16:45 ging ik bezig met het schoonspuiten van de vogelverblijven en de afwas. Hier heb ik 40 minuten over gedaan, terwijl de andere vrijwilligers “Dock Time” deden. Maar ik wilde Becky niet opschepen met dit klusje, want ze heeft het al zwaar genoeg. Dus op eigen initiatief besloot ik de vogels af te sloten, zonder dat ze het eigenlijk wist. Wel een notitie achter gelaten dat de “Avian Dishes” waren gedaan door mij. Gedurende de dag werd ik weer verwelkomd door diverse mensen en natuurlijk vroegen ze hoe de achtbaan trip was. Iets voor 18:00 was ik weer thuis en ging bezig met eten koken en heb de rest van de avond televisie gekeken. Uiteindelijk ben ik om 23:45 gaan slapen.

Woensdag 17 augustus 2011

Na een halve dag werken bij DRC was het vandaag een volle dag. Na een kort ontbijt stapte ik zoals ik gewend was om 8:15 op de fiets om richting DRC te gaan. Daar bijgekomen van deze korte rit en begon met het schrobben van de Splash Docks. Vooral de dolfijnen in de Front Lagoon waren erg speels en hierdoor werd mijn voortgang vertraagd. Misschien waren ze gewoon blij om me te zien, even later bij de grote jongens kwamen Talon en Pax ook even kijken. Nadat Gil en ik de Splash Docks hadden gedaan hielp ik Viv nog even bij de vogels. Om 10:00 was het weer tijd voor de eerste Encounter van de dag, het was geen erg speciale Encounter maar wel leuk om de ander half jarige Luna. Na deze Encounter ging ik gelatine maken voor de dolfijnen, maar werd aangesproken door Becky nogmaals voor mijn actie van gisteren. Hier is een notitie van gemaakt en werd als “erg slim handelen” genoteerd. Het verhaal van de dag in het vrijwilligers kantoor van de dag was ook wat ik gisteren had gedaan. Nadat ik gelatine had gemaakt was het lunchtijd en ging ik rusten in de airco. Om 13:00 was het tijd voor mijn tweede Encounter van de dag, in deze groep was een Nederlands gezin. Maar had simpelweg geen zin om met hun praten en verborg mijn nationaliteit toen ik tegen hun pratte. De Encounter was niet zo speciaal maar met dolfijnen Cayo en Gypsi was het wel erg leuk. Daarna had ik weer een rust periode maar er is altijd wel iets te doen bij DRC, maar minder intensief. Vlakvoor dat ik de 15:30 ging assisteren vroeg Kelly-Jahne aan mij om even te helpen in het zeeleeuwenverblijf. Het was niet zo bijzonder alleen even een zwaar voorwerp optillen en verplaatsen. Toen was het tijd voor mijn 3e Encounter van de dag, dit was een irritante Encounter. De mensen die de Encounter deden waren allemaal Frans en braken zo’n beetje elke regel. Ik had constant oogcontact met trainer Jennifer om zeker te zijn dat ze niet te ver gingen. Jennifer was erg tolerant dus deed ik ook niks, maar het was niet de beste Encounter ooit. Na de Encounter had ik nog een klusje te doen en stapte vervolgens om 17:00 weer op de fiets. Deze keer niet direct naar huis, maar weer naar de Publix om een paar vergeten boodschappen op te halen. Ook had ik gegeten bij de McDonald’s. Uiteindelijk was ik om 18:45 weer thuis en kon de rest van de avond lekker relaxen.

Donderdag 18 augustus 2011

De derde dag van de werkweek begon met de dagelijkse fietsrit richting DRC, ik begon de dag met het voorbereiden van het voer voor de vogels. Maar om 9:30 werd ik naar het “Special Needs Classroom” geroepen, omdat ik deelnam aan een onderzoeksproject. Het onderzoek was een privé onderzoek en DRC werd gevraagd om hieraan mee te doen, ook hadden ze personen nodig. Het onderzoek ging over hoe mensen reageren op de aanwezigheid van dolfijnen in hun nabijheid en hoe mensen reageren op interactie met dolfijnen. Dit wordt later gebruikt om te bekijken hoe mensen met een geestelijke beperking reageren op het zelfde. De mensen die voor de komende 2 dagen zijn simpelweg de test personen of deze apparatuur correct werkt. Er wordt gekeken naar hartslag en huid temperatuur, dus kregen de personen een klein apparaatje op hun nek geplakt om dit te registreren. Ik was dus ook 1 van de 4 personen die aan deze sessie mee deed, samen met Gil, Viv en een kleinzoon van mede-oprichter van DRC Mandy. Door tijd tekort en de ongelukkige positie om laatste te zijn, kreeg ik als enige niet de kans om hier aan mee te doen. Dus Gil, Viv en Bing (kleinzoon van Mandy) kregen de kans om te interacten met de dolfijnen en ik heb alleen toegekeken. Helaas is dit niet de eerste keer voor mij dat iets dergelijks gebeurd. Ergens mee aan deelnemen maar op het laatste moment gaat het aan mijn neus voorbij, natuurlijk was ik teleurgesteld en chagerijnig. Het ging niet om dat ik geen interactie met de dolfijnen had. Maar eerder om het feit dat iets dergelijks zo vaak gebeurd en nu alweer, het is gewoon een mentale klap. Dit onderzoek was om 11:30 voorbij en ging daarna internetten en heb lunch gegeten. Van 12:30 t/m 14:00 hadden we een “Thunder Watch” en dat betekende geen activiteiten buiten. Dus die tijd erg zitten vervelen en letterlijk de tijd voorbij zien tikken. Daarna begon er weer leven in de brouwerij te komen en starten de Encounters ook weer. Ik kon direct een Encounter gaan assisteren met dolfijnen Merina en babydolfijn Flager, het was echt super om dit te zien. Na deze Encounter ging ik terug naar het vrijwilligerskantoor en Becky had goed nieuws voor mij. Zoals jullie hadden gelezen was ik erg teleurgesteld gesteld in mijn gemiste kans. Het goede nieuws was dat 2 personen zich hadden afgemeld voor het zelfde soort onderzoek voor morgenochtend. Dus in andere woorden krijg ik toch nog een kans om aan dit onderzoek mee te doen. Toen ik niks had te doen liep ik nog rond op de Causeway en zelfs 2 dagen later kreeg ik nog een compliment over mijn actie dat ik die reddingsboei het water in gooide. Iets later op de middag kon ik nog een Encounter assisteren met dolfijn Santini, altijd leuke sessies om te bekijken. Na deze Encounter ging ik de afsluitende werkzaamheden doen bij de vogels, gelukkig had ik een beetje hulp van Becky. Rond 17:00 was ik klaar en kon ik direct door naar de viskeuken om gelatine te snijden voor de “Dock Time” sessie.

Deze Dock Time sessie was erg leuk, natuurlijk weer gelatine uitgedeeld aan alle dolfijnen die daar zin in hadden. Zoals gewoonlijk zijn dat alle dolfijnen en is altijd leuk om te doen. We hadden ook nog tijd om de dolfijnen te aaien en we gingen eerst naar de baby’s. Vooral Flagler was geïnteresseerd in mij en kon hem af en toe aaien. Deze 9 maanden oude dolfijn is natuurlijk erg speels en knabbelde af en toe aan mijn vingers. Verder kreeg ik nog een beetje aandacht van de andere baby Gambit. Bij de dolfijnen van de Front Lagoon hadden we niet erg veel geluk, ze waren alleen geïnteresseerd in de gelatine en geen menselijke handen. Ik kreeg wel heel snel de kans om Luna te aaien maar dat was het enige contact wat we hadden.

Na deze sessie was het tijd om terug naar huis te gaan, dus stapte ik weer op de fiets terug naar huis. Na een best snelle rit van 18 minuten was ik weer thuis en kon ik genieten van de rest van mijn avond.

Vrijdag 19 augustus 2011

De 4e dag van mijn werkweek begon iets later dan normaal, ik stapte namelijk op de fiets rond 8:30. Eenmaal bij aankomst kon ik me weer melden in het “Special Needs Classroom” voor de uitleg over dit project van wetenschapper Ron Reisman. Na de uitleg die ik gisteren al had gekregen kreeg ik de “Q Sensor” op mijn nek geplakt voor het project. De sessie die ik met de dolfijnen ging doen begon om 10:15 en was met Kibby en Jax. Alle sessie met de verschillende testpersonen waren precies hetzelfde. Het begon met een “back-rub” van beide dolfijnen, vervolgens een “handshake” met Jax. Toen was het tijd om de dolfijnen gedragingen te laten doen. Eerst ze laten springen, vervolgens laten praten. Maar Jax en Kibby vonden zwaaien met hun borstvinnen leuker. De tweede keer lukte het wel, daarna vragen voor een “speed-run.” En het laatste was om ze te laten zwaaien in een bepaalde richting. De sessie eindigde met hoe hij begon, maar niet op de rug maar de buik. Bij Kibby en Jax had ik hun favoriete plekje gevonden en de borstvinnen bewogen heen en weer. Tijdens deze sessie zat dolfijnentrainer Linda naast mij en vond de handgebaren die ik gaf perfect. Ik was blij dat ik deel kon nemen aan dit project, zelfs na de teleurstelling van gisteren. Ik heb Mandy en Ron bedankt om me nog een kans te geven, maar zij bedankten mij ook. Helaas toen de 2e persoon (vrijwilliger Jeanette) hetzelfde ging doen ging het onweersalarm weer af en werd de sessie afgekapt. Dit alarm duurde tot maarliefst 13:00 ’s middags maar de sessie kon wel hervat worden. Ik was volgens hun klaar en kon meehelpen met de andere vrijwilligers om Encounters te assisteren. De Encounter die ik deed was erg leuk en de personen in het water waren ook erg enthousiast. Daarna ging ik de Splash Docks schoonmaken en daar had ik erg leuke interacties met Delta. Hij wilde me een blaadje geven, maar kon hem niet aannemen vanwege de regels. Nadat ik klaar was met de Splash Docks ging het alarm weer af en gingen we weer naar binnen. Het was even veilig rond 16:00 en ging naar buiten om stickers op te halen. Ik werd geadviseerd door trainer Daniel om weer terug naar binnen te gaan vanwege de aankomende onweersbui. Dit volgde dat advies op en 20 minuten later werd er besloten om de vrijwilligers te laten gaan. Ik kreeg een rit naar huis door Emma en Julie vanwege de regen en onweersbuien. De rest van de middag en avond heb ik gerelaxed en ben lekker vroeg gaan slapen.

Zaterdag 20 augustus 2011

De laatste werkdag van deze week begon met een relaxte autorit van Jamie en Emma richting DRC. Eenmaal aangekomen ben ik met Emma bezig gegaan met het voorbereiden van het eten en medicijnen van de vogels. Door goed teamwerk waren we best snel klaar en konden we even rusten. Om 10:15 kon ik weer een Encounter gaan assisteren, niet erg bijzonder maar met dolfijn Santini wel erg leuk. Na deze Encounter ging ik gelatine maken voor de dolfijnen en daarna heb ik een kleine vuilnis ronde gedaan. Ook heb ik Dean even geholpen van ES met een paar kleine klusjes. Daarna ging ik lunchen en ging ik ook even rusten, natuurlijk ging ik ook bij de dolfijnen kijken. Om 14:00 kon ik mijn 2e Encounter van de dag assisteren, Emma had niks te doen en wilde me vergezellen tijdens de Encounter. Daarna heb ik rustig aan gedaan totdat Jamie en ik bezig gingen met de afsluitende werkzaamheden van de vogels. Doordat iedereen vandaag goed samen werkte en niet al te druk was gingen we best vroeg naar huis. Om 17:15 was ik weer thuis en kon ik de rest van de avond lekker relaxen. In het begin van de avond ben ik naar de Circle K gegaan om mijn vochtvoorraad aan te vullen.

Zondag 21 augustus 2011

Tijdens de eerste dag van mijn weekend heb ik niet zoveel gedaan, het enige wat ik heb gedaan was boodschappen doen bij de Publix in de late ochtend. De rest van de dag heb ik eigenlijk alleen maar televisie gekeken om de ontwikkelingen te volgen van tropische storm Irene. Want deze storm zou Zuid Florida kunnen raken op donderdag of vrijdag van de volgende week, het zou zelfs een orkaan kunnen worden. Dus niet zoveel gedaan, terwijl het buiten de perfecte zomerdag was.

Maandag 22 augustus 2011

De tweede dag van mijn weekend was iets actiever dan de eerste. Natuurlijk het eerste wat ik deed in de ochtend was up-to-date te blijven over nu orkaan Irene. Maar het gewone leven gaat ook gewoon door dus ging ik naar de wasserette om mijn kleren te wassen. Toen mijn kleren werden gewassen ging ik naar de kapper om mijn haren kort te houden. Ook ging ik naar een geldautomaat als eventuele voorzorgsmaatregel voor orkaan Irene. Om 10:15 was ik weer thuis en ging ik lekker relaxen. Rond 11:30 stapte ik weer op de fiets om richting DRC te gaan voor de vrijwilligersmeeting van vandaag. Eenmaal bij DRC aangekomen kwam ik nog een bekende tegen van mijn DolphinLab ervaring terug in de maand mei. Ik zal haar later deze week nog wel een paar keer zien, tijdens de meeting werd natuurlijk gepraat over de aankomende storm. Natuurlijk nog enkele andere dingen maar orkaan Irene was toch hoofdonderwerp. Na de meeting ging ik nog bij de dolfijnen kijken, voordat ik weer op mijn fiets stapte om terug naar huis te gaan. Daar heb ik televisie gekeken om updates in de gaten houden over Irene, maar ook gewoon andere programma’s te kijken. Later in de middag ging ik naar de Circle K om mijn vocht- en snackvoorraad aan te vullen. De rest van de namiddag en avond heb ik lekker gerelaxt en ben uiteindelijk rond 23:45 naar bed gegaan.

Het weer in Florida en de Keys.

Natuurlijk erg warm en vochtig met middag temperaturen tussen de 31 en 34 graden. Door de luchtvochtigheid voelde het aan tussen de 34 en 42 graden. Over het algemeen scheen de zon best vaak, maar met diverse onweersbuien maakte het weer best wisselvallig. ’s Nachts werd het niet kouder dag dan 27 graden, alleen tijdens de onweersbuien koelde het af tot 24 graden.

De volgende update zal waarschijnlijk rond dinsdag 30 augustus online komen. Zoals altijd, weer bedankt voor het lezen.

  • 26 Augustus 2011 - 12:56

    Wilco:

    Lees ik hier nou goed dat het slechts 6 uur is vanaf Orlando met de trein naar Miami?

    Goed om te horen!!

  • 26 Augustus 2011 - 14:45

    Jeffrey Kregel:

    Dat heb je goed gelezen Wilco, prijs is ook niet zo belachelijk hoog.

  • 29 Augustus 2011 - 13:58

    Wilco:

    Oke, nou mocht ik komende 2 jaar nog plannen hebben dan is dat iig een goede optie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeffrey

Actief sinds 03 Nov. 2008
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 49345

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2013 - 31 December 2014

Greatest adventure of a life time

22 Mei 2013 - 25 Juni 2013

USA trip 2013

03 Juli 2011 - 04 September 2011

The Ultimate Summer

20 Mei 2011 - 05 Juni 2011

DolphinLab en Orlando

25 Maart 2010 - 18 Mei 2010

The Perfect Get-a-Way

09 Januari 2009 - 12 Mei 2009

The Great Escape

Landen bezocht: